در این مقاله از سری مقاله های آموزش کسب و کار الکترونیکی در رابطه با بهبود ارتباط با مخاطبان در شبکه های اجتماعی می پردازیم.
در این مقاله با ۸ راهی که به شما کمک می کند تا
ارتباطی انسانی تر و صمیمی تری با مخاطبان شبکه های اجتماعی خود برقرار
کنید، آشنا می شوید.
شوخ طبعی یک راه آسان و موثر برای برقرای ارتباط
با مخاطبان تان در شبکه های اجتماعی است. ۳ فاکتوری که باید هنگام به کار
بردن شوخ طبعی به خاطر داشته باشید عبارتند از:
شما باید اطمینان حاصل کنید که شوخ طبعی شما
موجب ناراحتی و توهین به افراد نشود. همچنین اطلاعاتی را به مخاطبان خود
ارائه دهید که برای آن ها جذابیت داشته باشد و اصطلاحا ارزشی برای آن ها
تولید نماید. سعی کنید محتوایی که در صفحات شبکه های اجتماعی خود به اشتراک
می گذارید، اورجینال باشد و از صفحات دیگر کپی پیست نشده باشد.
۲. از زبان عامه مردم استفاده کنید
بسیاری از افراد برای اینکه سرگرم شوند به شبکه
های اجتماعی می پیوندند. آنها نمی خواهند زمانی که صفحه اخبار شبکه اجتماعی
خود را جستجو می کنند، به لحنی مانند سخنرانان کسب و کارهای الکترونیکی و شرکت ها گوش
دهند. با مخاطبان خود مانند دوستان تان صحبت کنید.

۳. تجربه آنلاین و درون فروشگاهی خود را ترکیب کنید
کسب و کارهای الکترونیکی همیشه سعی دارند راه مناسب
برای ترکیب فعالیت های آنلاین و آفلاین خود را بیابند. رویکرد مناسب این
است که تجربه آفلاینی تا حد ممکن شبیه به تجربه آنلاین ایجاد کنید. برای
مثال شرکت های تولیدی مختلف می توانند با تشخیص اینکه کدام محصول آنها در
میان مخاطبان شبکه اجتماعی شان محبوب تر است، آن محصول را در فروشگاه های
خود در جایگاه های بهتر و در معرض دید قرار دهند و بروی آنها تبلیغات
بیشتری کنند.
۴. در گفتگو ها شرکت کنید
مخاطبان شما می خواهند وقتی سوال یا نظری در پست
های شما می گذارند، شنیده شوند. شما می توانید حتی فقط برای برقرای ارتباط
هم با مخاطبان خود وارد گفتگو شوید. اقدامات خلاقانه کوچک در شبکه های
اجتماعی می تواند بازتاب های وسیعی در این شبکه ها داشته باشد. متاسفانه
مسئله ای که به وفور در صفحات اجتماعی شرکت ها و موسسات مختلف ایرانی دیده
می شود، فقط تمرکز به تولید محتوا و حضور و نه ایجاد ارتباط با مخاطبان
است. در مواقع بسیاری این شبکه ها به جای ایجاد ارتباطی متقابل، تنها به
کانال تبلیغاتی شرکت ها و موسسات تبدیل شده اند و ابتدایی ترین اصول شبکه
های اجتماعی در آنها رعایت نمی شود.
یکی از بهترین نمونه حضور در
اینستاگرام برای شرکت ها ایرانی، مربوط به شرکت ایرانسل است. ایرانسل
همانند شرکت ها مطرح خارجی از صفحه اینستاگرام خود برای برقراری ارتباط و
پاسخگویی به مشتریانش استفاده می کند. یعنی اگر فردی مشکلی با محصولات و
خدمات ایرانسل داشته باشد، می تواند آن را در قسمت نظرات پست های اینستاگرام شرکت ایرانسل مطرح کند و کارمندان ایرانسل آن را پیگیری نموده و حل می نمایند.

۵. نام خود را در انتهای پست هایتان درج کنید
افزودن نام نویسنده به انتهای پست در شبکه های
اجتماعی راه ساده ای برای نشان دادن ارتباطی انسانی تر و صمیمی تر است.
ایده اصلی این کار دادن تصویری به مخاطبان در مورد نویسنده آن پست هاست،
اینگونه افراد ارتباطی واقعی تر با نویسنده پست ها برقرار کرده و سوالات
خود را با اشتیاق بیشتری می پرسند. مزیت دیگر این کار برند سازی شخصی فرد نویسنده پست می باشد.
۶. راه حل ارائه دهید
اگر شما به مشکل یا سوال رایجی میان مخاطبان خود
دست یافتید، سعی کنید راه حلی برای آن به صورت پستی در شبکه اجتماعی تان
ارائه دهید. اینگونه ارتباط موثرتری با مخاطبان خود برقرار کرده، و موجب
افزایش صمیمیت آنها با خودتان می شوید.
۷. مشتریان تان را سورپرایز کنید
همه ی افراد سورپرایز را دوست دارند، مخصوصا
وقتی از طرف کسی باشد که دوستش دارند. مثل زندگی واقعی، شما می توانید مخاطبان و مشتریان خود در شبکه های اجتماعی را با پیشنهاد های ویژه و گاها
شخصی سورپرایز کنید. این کار می تواند نتیجه تبلیغاتی مثبتی برای برند و
محصولات شما داشته باشد. برای مثال می توانید پیشنهادات و کدهای تخفیف
محصولات خود را از طریق این شبکه های اجتماعی اعلام کنید.

۸. لحنی منحصر به فرد داشته باشید
هر فردی روش و لحن خاص خود برای صحبت کردن دارد،
و همین امر موجب خاص بودن آن فرد می شود. به طور مشابه، برند ها و کسب و کار الکترونیکی مختلف
نیز نیازمند ایجاد شخصیتی متمایز برای خودشان در شبکه های اجتماعی هستند.
یکی از بازرترین مثال های این لحن متفاوت، خواننده انگلیسی به نام "جیمز بلانت"
است که به علت شوخ طبعی خود در پاسخ دهی به نظرات طرفدارانش در شبکه
اجتماعی توییتر شهرت دارد و بارها مورد توجه رسانه های خبری قرار گرفته
است.
نوع مطلب :
آموزش تجارت الکترونیک، آموزش کسب و کار الکترونیکی، آموزش بازاریابی اینترنتی، موفقیت در تجارت الکترونیک، تبلیغات، بازاریابی در اینستاگرام، بازاریابی شبکه های اجتماعی، social network marketing، شبکه های اجتماعی،
برچسب ها :
شبکه های اجتماعی، مخاطبان شبکه های اجتماعی، آموزش کسب و کار الکترونیکی، مشتریان کسب و کار، مخاطبان،
لینک های مرتبط :