تبلیغات
آموزش کسب و کار الکترونیکی , تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی
 

آموزش کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی

آموزش کسب و کار الکترونیکی،(E-Commerce)، تجارت الکترونیکی (E-Business) و بازاریابی الکترونیکی (E-marketing)

درباره وبلاگ



با سلام
سعی دارم در این وبلاگ به درج موضوعات مرتبط با آموزش کسب و کار الکترونیکی (E-Commerce)، آموزش تجارت الکترونیکی (E-Business) و آموزش بازاریابی الکترونیکی (E-Marketing) بپردازم.
همچنین مطالبی در رابطه با آموزش بازاریابی مجازی (Virtual Marketing) ، آموزش ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) ، آموزش بهینه سازی سایت (SEO) ، آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی , مدیر کسب و کار الکترونیکی ، Email marketing ، آموزش بهینه سازی سایت ، سئو ، افزایش بازدید سایت ، SEO ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، Social Net Work Marketing ، آموزش بازاریابی محتوایی ،Content Marketing ، تولیدمحتوا ، آموزش تبلیغات آنلاین ، تبلیغات اینترنتی ، Internet advertising ، بازاریابی اینترنتی ، آموزش بازاریابی آنلاین ، آموزش کسب درآمد از طریق اینترنت ، آموزش بازاریابی مجازی (Virtual Marketing) ، آموزش ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) ، بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Network Marketing) ، بازاریابی محتوایی (Content Marketing) ، تبلیغات اینترنتی (Internet Advertising) ، سایت کسب و کار الکترونیکی , بازاریابی مجازی ، مدیر کسب و کار الکترونیکی ، آموزش کسب و کار ، اینترنتی ، تجارت ، آموزش کسب و کار الکترونیکی و ... ارائه کنم.
نظرات ارزشمند شما بازدیدکنندگان گرامی می تواند بنده را در ارائه هر چه بهتر مطالب موفق نماید.
با تشکر - نورسعید - وبلاگ کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک


مدیر وبلاگ : مسعود نورسعید
جستجو



در این وبلاگ
در كل اینترنت

مطالب اخیر

نظرسنجی
به نظر شما محتوای درج شده در این سایت چگونه است؟








پروفایل لینکداین
نقشه سایت
قیمت این سایت
ارزش این وب سایت
• 848.716 تومان •
برچسب ها

آموزش کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بازاریابی اینترنتی،


مدیریت زنجیره تامین SCM چیست ؟

مقدمه‌ای بر مدیریت زنجیره تامین(Supply Chain Management)

 امروزه مدیریت زنجیره تامین به عنوان یكی از مبانی زیرساختی پیاده‌سازی كسب‌وكار الكترونیك در دنیا مطرح است . در رقابت‌های جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد . خواست مشتری بر كیفیت بالا و خدمت رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است كه قبلا وجود نداشته است ، در نتیجه شركت‌ها بیش از این نمی‌توانند به تنهایی از عهده تمامی كارها برآیند . در بازار رقابتی موجود ، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی ، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته‌اند . علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف كسب سهم بیشتری از بازار است . بر این اساس فعالیتهایی نظیر برنامه‌ریزی عرضه و تقاضا ، تهیه مواد ، تولید و برنامه‌‌ریزی محصول ، خدمت نگهداری كالا ، كنترل موجودی ، توزیع ، تحویل و خدمت به مشتری كه قبلا همگی در سطح شركت انجام می‌شده اینك به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا كرده است . مساله كلیدی در یك زنجیره تامین ، مدیریت و كنترل هماهنگ تمامی این فعالیتهاست . مدیریت زنجیره تامین (SCM) پدیده‌ای است كه این كار را به طریقی انجام می‌دهد كه مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با كیفیت در حداقل هزینه دریافت كنند .

 در حالت كلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشكیل می‌شود كه رسما از یكدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد ، اطلاعات و جریانهای مالی به یكدیگر مربوط می‌شوند . این سازمانها می‌توانند بنگاه‌هایی باشند كه مواد اولیه ، قطعات ، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع ، انبارش ، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تولید می‌كنند . حتی خود مصرف‌كننده نهایی را نیز می‌توان یكی از این سازمانها در نظر گرفت.

تاریخچه مدیریت زنجیره تامین به چه زمانی باز می‌گردد ؟

 در دو دهه 60 و 70 میلادی ، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش می‌كردند تا با استانداردسازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی با كیفیت بهتر و هزینه كمتر تولید كنند . در آن زمان تفكر غالب این بود كه مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش‌نیاز دستیابی به خواسته‌های بازار و درنتیجه كسب سهم بازار بیشتری است . به همین دلیل سازمانها تمام تلاش خود را بر افزایش كارایی معطوف می‌كردند . در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان ، سازمانها به طور فزاینده‌ای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه‌مند شدند . در دهه 90 میلادی ، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به كارگیری الگوهای مهندسی مجدد ، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند كه برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف‌پذیری در توانایی‌های شـــــركت كافی نیست بلكه تامین‌كنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین كیفیت و كمترین هزینه تولید كنند و توزیع‌كنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیكی با سیاست‌های توسعه بازار تولیدكننده داشته باشند ؛ با چنین نگرشی ، رویكردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد . از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر و كاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین ، بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روش‌های جدید درحال انجام است .

 مدیریت زنجیره تامین چیست ؟

 تعاریف مختصر و جامعی كه می‌توان از زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین ارائه داد عبارتند از:

زنجیره تامین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل كالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف‌كننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل می‌شود . به طور كلی زنجیره تامین زنجیره‌ای است كه همه فعالیتهای مرتبط با جریان كالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل كالای نهایی به مصرف‌كننده را شامل می‌شود . درباره‌ جریان كالا دو جریان دیگر كه یكی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد . (Laudon & Laudon 2002)

 مدیریت زنجیره تامین بر یكپارچه‌سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره در جهت دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتكا و مستدام ، مشتمل می‌شود . بنابراین ، مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یكپارچه‌سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن از طریق بهبود و هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول .                      

 برای بررسی یك سازمان منحصر به فرد در چارچوب این تعاریف باید هر دو شبكه تامین‌كنندگان و كانال‌های توزیع در نظر گرفته شوند . تعریف ارائه شده برای زنجیره تامین موضوعات مدیریت سیستم‌های اطلاعات ، منبع‌یابی و تداركات ، زمان‌بندی تولید ، پردازش سفارشات ، مدیریت موجودی ، انبارداری و خدمت به مشتری را دربر می‌گیرد .

 برای مدیریت موثر زنجیره تامین ضروری است كه تامین‌كنندگان و مشتریان با یكدیگر و در یك روش هماهنگ و با شراكت و ارتباطات اطلاعاتی و گفت‌وگو با یكدیگر كار كنند . این امر یعنی جریان سریع اطلاعات در میان مشتریان و عرضه‌كنندگان ، مراكز توزیع و سیستم‌های حمل‌ونقل ، بعضی از شركت‌‌ها را قادر می‌سازد كه زنجیره‌های عرضه بسیار كارایی را ایجاد نمایند . عرضه‌كنندگان و مشتریان باید اهداف یكسان داشته باشند ؛ عرضه‌كنندگان و مشتریان باید اعتماد متقابل داشته باشند . مشتریان در زمینه كیفیت محصولات و خدمات به تامین‌كنندگان خود اعتماد می‌كنند . علاوه بر آن عرضه‌كنندگان و مشتریان باید در طراحی زنجیره تامین برای دستیابی به اهداف مشترك‌ و تسهیل ارتباطات و جریان اطلاعات با یكدیگر شریك شوند . بعضی شركت‌ها كوشش می‌كنند تا كنترل زنجیره تامین خود را با كنترل عمومی عمودی و با استفاده از مالكیت و یكپارچگی تمام اجزای مختلف در امتداد زنجیره تامین از تهیه مواد و خدمات تا تحویل محصول نهایی و خدمت به مشتری ، به دست آورند . اما حتی با این نوع ساختار سازمانی ، فعالیتهای مختلف و واحدهای عملیاتی ممكن است ناهماهنگ باشند . ساختار سازمانی شركت باید بر هماهنگی فعالیتهای مختلف برای دستیابی به اهداف كلی شركت تمركز كند .

 پنج عملكرد برای مدیریت در برابر چالش‌های زنجیره تامین كدامند ؟

 بسیاری از تكنولوژی‌ها و ابزارها در بهبود راهكارهای زنجیره تامین مورداستفاده قرار می‌گیرد . دامنه پیاده‌سازی تكنولوژی ، راههای جدیدی را برای تغییر ساختار سازمانی از تكنولوژی سخت‌افزار به تكنولوژی نرم‌افزار و اطلاعات برای سازماندهی می‌گذارد . برای رسیدن به كارایی و اثربخشی در مدیریت زنجیره تامین پنج عملكرد را برای مدیریت تفكیك كرده‌ایم كه این پنج وظیفه تا اندازه‌ای عاملی برای سازماندهی است . مهارت و اثربخشی مدیریت زنجیره تامین به صلاحیت و درستی این پنج عملكرد وابسته خواهد بود .

 1- ساختار شركای زنجیره تامین :

 طراحی زنجیره تامین بر اساس كارایی كه بر روی عوامل استراتژیك و با توجه و نیازمندی‌های مشتری برای طراحی زنجیره تامین است ، پایه‌ریزی شده‌ است ، به گونه‌ایكه محدوده محصولات موجود ، سرویس‌ها ، محصولات جدید یا بخش مشتریان را پوشش می‌دهد . بر پایه آگاهی از محصول نهایی در زنجیره تامین پایه‌ریزی می‌شود . این به این مفهوم است كه در دوره طولانی ، كیفیت محصولات برای ادامه رقابت ، باید توسعه و بهبود بیابد . همچنین یكپارچگی زنجیره تامین ، میزان رقابت‌پذیری سازمان را تعیین خواهد كرد .

 2- پیاده سازی ارتباطات مشاركتی :

 این بخش به انواع مشاركت‌های ضروری برای شركت اشاره می‌كند . این عملكرد ارتباطات زنجیره تامین را به مشاركت با عوامل خارج از شركت گسترش می‌دهد . هر تغییری در زنجیره تامین باید به اطلاع شركا برسد و در كل زنجیره پیاده شود . در این قسمت عملیات پشتیبان فرایندهای زنجیره تامین بیان می شوند .

 Ø     سازماندهی تغییرات و نقش عملكردها در تغییرات زنجیره تامین

 Ø     فرایند مشاركتی برای طراحی مجدد زنجیره تامین

 Ø     اجرای ارزیابی ها و نقش آنها

 Ø     جایگاه عملكرد مدیریت زنجیره تامین درون شركت

  3- طراحی زنجیره تامین برای سوددهی استراتژیك :

 مدیریت زنجیره تامین ، مشاركت موثر عوامل خارج از شركت را ایجاب می‌كند . اما ارتباط هر شركت با شركت‌های خارج از آن بسیار مشكل‌زاست . در مورد شركا دقت به موارد زیر ضروری است:

 Ø     مركز رقابت : هدف مدیریت زنجیره تامین و انتخاب شركا چه تاثیری بر اهداف رقابتی دارد ؟

 Ø     انگیزه شركا

 Ø     ساختار شركا

 4- اطلاعات مدیریت زنجیره تامین

 نقش سیستم‌های اطلاعاتی را در اصلاح زنجیره تامین نباید نادیده گرفت . این بخش نقش تكنولوژی را در اصلاح زنجیره تامین نشان می‌دهد . تغییرات سیستمی باید تغییرات (اصلاح) فرایندها و استراتژی شركت را تحت‌الشعاع قرار دهد .

 Ø     عناصر سیستم زنجیره تامین

 Ø     نوآوری تكنولوژیكی

 Ø     استفاده از وابسته‌های نرم‌افزاری

 Ø     مشكلات موجود در مراحل پیاده‌سازی

 5- كاهش هزینه زنجیره تامین :

 شاخص اصلی بهبودی زنجیره تامین كاهش هزینه است . این كوشش‌ها برای استراتژی‌ها و سیاست‌های كارایی انجام می‌شود . پنج دلیل اصلی هزینه‌زایی عبارت‌اند از :

 5-1- عدم وضوح فرایند زنجیره تامین

 5-2- تغییرات رویه‌های داخلی و خارجی شركت

 5-3- ضعف موجود در طراحی تولید

 5-4- وجود اطلاعات ناقص برای تصمیم‌گیری

5-5- ضعف حلقه‌های زنجیره در ارتباط میان شركا زنجیره تامین

 طرح كلی یك زنجیره تامین

به طور كلی زنجیره‌تامین زنجیره‌ای است كه همه فعالیتهای مرتبط با جریان كالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل كالای نهایی به مصرف‌كننده را شامل می‌شود . در ارتباط با جریان كالا دو جریان دیگر كه یكی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد .

 محققان و نویسندگان مختلف نگرش‌ها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تامین ارائه كرده‌اند . برخی زنجیره تامین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود كرده‌اند كه چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یك سازمان تمركز دارد . گروه دیگری به زنجیره تامین دید وسیع‌تری داده و آن را شامل تمام سرچشمه‌های تامین (پایگاه‌های تامین) برای سازمان می‌دانند . با این تعریف ، زنجیره تامین شامل تمام تامین‌كنندگان رده اول ، دوم ، سوم و ... خواهد بود . چنین نگرشی به زنجیره تامین ، تنها به تحلیل شبكه تامین خواهد پرداخت . دید سوم ، نگرش زنجیره ارزش پورتر است كه در آن زنجیره تامین شامل تمام فعالیتهای موردنیاز برای ارائه یك محصول یا خدمت به مشتری نهایی است . با نگرش یاد شده به زنجیره تامین ، توابع ساخت و توزیع به عنوان بخشی از جریان كالا و خدمات به زنجیره اضافه می‌شود ؛ در واقع با این دید ، زنجیره تامین شامل سه حوزه تدارك ، تولید و توزیع است .

 فرایندهای عمده مدیریت زنجیره تامین كدامند ؟

 مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند عمده است كه عبارت‌اند از :

 1- مدیریت اطلاعات

 2- مدیریت لجستیك

 3- مدیریت روابط

 1- مدیریت اطلاعات : امروزه نقش ، اهمیت و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است . گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می‌شود تا فرایندها موثرتر و كاراتر گشته و مدیریت آنها آسان‌تر گردد . در بحث زنجیره تامین -همانگونه كه گفته شد- اهمیت موضوع هماهنگی در فعالیتها بسیار حائز اهمیت است . این نكته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره ، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی و انتقال اطلاعات نیز صحت دارد . مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شركا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده‌ای در سرعت ، دقت ، كیفیت و جنبه‌های دیگر وجود داشته باشد . مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگی بیشتر در زنجیره خواهد شد . به طور كلی در زنجیره تامین ، مدیریت اطلاعات در بخش‌های مختلفی تاثیرگذار خواهد بود كه برخی از آنهاعبارت‌اند از :

 مدیریت لجستیك (انتقال ، جابجایی ، پردازش و دسترسی به اطلاعات لجستیكی برای یكپارچه‌سازی فرایندهای حمل‌ونقل ، سفارش‌دهی و ساخت ، تغییرات سفارش ، زمان‌بندی تولید ، برنامه‌های لجستیك و عملیات انبارداری) ؛ تبادل و پردازش داده‌ها میان شركا (مانند تبادل و پردازش اطلاعات فنی ، سفارشات و ...) ؛ جمع‌آوری و پردازش اطلاعات برای تحلیل فرایند منبع‌یابی و ارزیابی ، انتخاب و توسعه تامین‌كنندگان ؛ جمع‌آوری و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا و ... برای پیش‌بینی روند بازار و شرایط آینده عرضه و تقاضا ؛ ایجاد و بهبود روابط بین شركا.

 چنانچه پیداست ، مدیریت اطلاعات و مجموعه سیستمهای اطلاعاتی زنجیره تامین می‌تواند بر روی بسیاری از تصمیم‌گیری‌های داخلی بخش‌های مختلف زنجیره تامین موثر باشد كه این موضوع حاكی از اهمیت بالای این مولفه در مدیریت زنجیره تامین است

 2- مدیریت لجستیك : در تحلیل سیستمهای تولیدی (مانند صنعت خودرو) ، موضوع لجستیك بخش فیزیكی زنجیره تامین را دربر می گیرد . این بخش كه كلیه فعالیتهای فیزیكی از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل‌ونقل ، انبارداری ، زمان‌بندی تولید و ... را شامل می‌شود ، بخش نسبتا بزرگی از فعالیتهای زنجیره تامین را به خود اختصاص می‌دهد . در واقع محدوده لجستیك تنها جریان مواد و كالا نبوده بلكه محور فعالیتهای زنجیره تامین است كه روابط و اطلاعات ، ابزارهای پشتیبان آن برای بهبود در فعالیت‌ها هستند .

 3- مدیریت روابط : فاكتوری كه ما را به سمت فرجام بحث راهنمایی می‌كند و شاید مهم‌ترین بخش مدیریت زنجیره تامین به خاطر ساخت و فرم آن باشد ، مدیریت روابط در زنجیره تامین است . مدیریت روابط تاثیر شگرفی بر همه زمینه‌های زنجیره تامین و همچنین سطح عملكرد آن دارد . در بسیاری از موارد ، سیستمهای اطلاعاتی و تكنولوژی موردنیاز برای فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و می‌توانند دریك دوره زمانی نسبتا كوتاه تكمیل و به كار گمارده شوند . اما بسیاری از شكست‌های آغازین در زنجیره تامین ، معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایی است كه بین طرفین درگیر در زنجیره به وقوع می‌پیوندد . علاوه بر این ، مهم‌ترین فاكتور برای مدیریت موفق زنجیره تامین ، ارتباط مطمئن میان شركا در زنجیره است ، به گونه‌ایكه شركا اعتماد متقابل به قابلیت‌ها و عملیات یكدیگر داشته باشند . كوتاه سخن این كه درتوسعه هر زنجیره تامین یكپارچه ، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شركا و طرح قابلیت اطمینان برای آنها از عناصر بحرانی و مهم برای نیل به موفقیت است .

 فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین كدامند ؟

 فاز اول : طراحی مفهومی

 فاز اول نشان‌دهنده استراتژی ساخت است . در این فاز نحوه اداره سازمان با ایجاد یك تصویر برای آینده و ایجاد یك ساختار برای پیاده‌سازی تعیین می‌شود . برای فرایندهای فاز اول ، یك مدل ویژه سازمان لازم است كه از یك سازمان به سازمان دیگر متفاوت است . بحث اصلی در این فاز طراحی مفهومی است كه مدركی برای تصدیق و اجرای دو فاز دیگر است . هدف از اجرای این فاز درك جزییات مربوط به هزینه‌ها و شناخت سیستم و منافع پیاده‌سازی SCM است .

 فاز دوم : طراحی جزییات و تست

 این فاز می‌تواند همزمان با فاز اول و سوم اجرا شود . یعنی جزییات طراحی می‌شود و به طور همزمان راه‌حل‌ها در دنیای واقعی تست می‌شوند . در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار سازمان و در نظر گرفتن آنها برای پیاده‌سازی در سیستم به منظور پشتیبانی طراحی زنجیره تامین جدید توصیه می‌شود .

 فاز سوم : پیاده‌سازی

 در این فاز در ادامه فاز دوم ، زمان‌بندی پیاده‌سازی دوره‌های بلندمدت عملیات و تغییرات در سیستم به منظور ایجاد تسهیلات انجام می‌گردد .

  فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین

 مدیریت زنجیره تامین بر رویكردی مشتری‌محور استوار است . بر این اساس ، ارتباط به موقع و كامل بین همه عناصر زنجیره برای اطلاع از نیازهای مشتری و میزان تامین نیازها از ضروریات زنجیره است . برای تسهیل جریان اطلاعات و مدیریت دقیق آن بستری مناسبی از نرم‌افزارها و سیستمهای اطلاعاتی یكپارچه و شبكه‌های اكسترانت و اینترانت موردنیاز است . با بكارگیری تجارت الكترونیك در زنجیره تامین می‌توان بر مبنای مدل B2B و B2E برای توصیف عملیات خرید ، فروش و مبادله محصــولات ، خدمات و اطلاعات ، از شبكه‌های رایانه‌ای و به خصوص اینترنت بهره جست .

 برمبنای مدلی دیگر از تجارت الكترونیك (E-Commerce) شركت‌های همكار در یك زمینه به خصوص ، از طریق شبكه‌های الكترونیكی می‌توانند به همكاری و اشتراك مساعی بپردازند ؛ چنین همكاری اغلب بین شركت‌هــای حاضر در یك زنجیره تامین اتفاق می‌افتد .

 به طور كلی مدیریت زنجیره تامین یكی از زیرساختارهای پیاده‌سازی تجارت الكترونیك است . از دید صنعتی ، تجارت الكترونیكی بین بنگاهها عمدتا در صنایعی رخ می‌دهد كه زنجیره تامین در آنجا شكل گرفته باشد . یك تولیدكننده همواره عاملی است كه در وسط فرایند فعالیت اقتصادی قرار دارد . تولیدكننده ، خود خریدار كالا از تامین‌كنندگان خود و فروشنده كالایی جدید به خریداران خود است . چون فروشنده به تولیدكننده ، خود تامین‌كنندگانی دارد و ضمنا خریدار كالا نیز ممكن است خود مشتریانی داشته باشد ، ما با زنجیره‌ای از بنگاه‌ها روبه‌رو هستیم كه هر كدام هم خریدار و هم فروشنده هستند ؛ این مجموعه شبیه به زنجیر است ، زیرا همه به هم وابسته هستند . با مدیریت درست زنجیره تامین همه عناصر موجود در زنجیره منتفع شده و ضمنا با ارایه كالای مرغوب و ارزان جامعه را نیز منتفع می‌كند . از همین روست یكی از مسایل مهم صنایع در كشورهای پیشرفته مدیریت زنجیره تامین (SCM) است . یكی از عناصر مهم مدیریت زنجیره خودكارسازی امر خرید و فروش بین اعضای زنجیره است . این امر آن قدر مهم و حیاتی است كه حتی قبل از ظهور اینترنت ، صنایع خودروسازی و هوافضایی كه بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین زنجیره‌های تامین را دارند ، خود با صرف هزینه گزاف اقدام به ایجاد شبكه كرده بودند .

 در حال حاضر استاندارد EDI كه امروزه با كمك سازمان جهانی استانداردها در محیط اینترنت و بر بستر استاندارد XML برای امور تجاری در حال كاربرد است ، از همین شبكه‌های اختصاصی به وجود آمده است . برای مدیریت زنجیره تامین ، پایداری زنجیره یك عامل مهم و حیاتی است و معمولا اشكال پیچیده ، كارآمد و پایدار مدیریت زنجیره تامین تنها در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دیده می‌شود . درحال حاضر در كشور ما در این زمینه كمبود جدی وجود دارد ؛ از یك طرف تعداد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در كشور بسیار كم است . این تعداد كم هم عمدتا ماهیتی غیرخصوصی دارند و بنابراین خود با مشكل پایداری در مواجه با مسایل سیاسی روبه‌رو هستند . از طرف دیگر تعداد زنجیره‌های تامین پایدار نیز در كشور بسیار كم است ؛ دو نمونه قابل ذكر را می‌توان صنعت خودرو و صنایع نفت كشور دانست .





نوع مطلب : آموزش کسب و کار الکترونیکی، Supply Chain Management، مدیریت زنجیره تامین، scm، 
برچسب ها : scm، Supply Chain Management، مدیریت زنجیره تامین، کسب و کار الکترونیکی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کانال تلگرام ما
اگه دوست دارید تو یک مسابقه قشنگ شرکت کنید و ببینید که عکس بچتون بین بقیه عکسا چه رتبه ای میگیره حتما تو کانال بهترین عکس کودکم عضو شوید و جایزه هم برنده شید.
آدرس کانال
@behtarinaks
کاربر ادمین 1 برای ارسال عکس ها
@behtarinaks1
دوستان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

siteview.ir
رتبه سایت
Submit ExpressLocal SEO & PPC Advertising
ابزار رایگان SEO

Free SEO Tools