تجارت الکترونیک فرایند خرید, فروش یا تبادل محصولات, خدمات و اطلاعات
از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است.
تاریخچه ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه
دارد. در واقع, یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود.در حدود
2000 سال قبل از میلاد, فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند
و به سرزمین های دور دست یابند.
با این پیشرفت, برای اولین بار مرزهای جغرافیایی
برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمین های دیگر آغاز گردید. یکی از محبوبترین در دنیای
وب خرید اینترنتی است . البته تاریخچه تجارت
الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل, مودم, الکترونیک, کامپیوتر و اینترنت
گره خورده است . تجارت الکترونیک به شکل کنونی در سال 1991 محقق شد . از آن زمان هزاران
هزار کسب و کار و تجار وارد این دنیا شده اند . در ابتدا تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیکی به معنای
پروسه انجام اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود . اگر چه اینترنت
محبوبیت جهانی گسترده ای در حدود 1994 با استفاده از مرورگر وب Mosaic پیدا کرده بود . معرفی پروتکلهای
امنیتی و DSL (اشتراک خط دیجیتال ) که ارتباط مستمر را با
اینترنت را اجازه می داد حدود 5 سال طول کشید . . البته در سال 2000 بحران The
dot-com bust باعث برشکستگی خیلی از شرکت های تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را بوجود اورد,
باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک کردند و تا انتهای سال
2000, خیلی از شرکتهای تجاری امریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارایه
دادند .جالب این که تا پایان سال 2001 بیش از 220 بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها
سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای در حدود 700 میلیارد تراکنش
بود . و در سال 2007 سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا 3.4 % بوده است که
انرا در سال 2010 , 5.1 % اعلام نمودند که این امار رشد سریع این شیوه تجارت کردن را
می رساند .
چکیده :
تجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور
تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری
داشتهاست و پیشبینی میشود بیش از این نیز رشد کند . تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی به هرگونه
معاملهای گفته میشود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت
پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا ویا خدمات منتهی میشود . تجارت الکترونیکی معمولاً
کاربرد وسیع تری دارد, یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر
جنبههای فعالیت تجاری, مانند خریداری, صورت بردار ی از کالاها, مدیریت تولید و تهیه
و توزیع و جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر میگیرد . البته مفهوم
گستردهتر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک میباشد.

انواع تجارت الکترونیک :
تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنشها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود
که بعضی از آنها عبارتند از :
ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B) : به الگویی از تجارت الکترونیکی
گویند, که طرفین معامله بنگاهها هستند .
ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C) : به الگویی از تجارت الکترونیک
گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد .
ارتباط مصرف کنندهها و شرکتها (C2B) : در این حالت اشخاص حقیقی
به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند .
ارتباط مصرفکننده با مصرفکننده (C2C) : در این حالت ارتباط خرید
و فروش بین مصرفکنندگان است .
ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A) : که شامل تمام تعاملات
تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد . پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل
تعاملات محسوب میشوند .
ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C) : الگویی بین دولت و توده
مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی, موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد . این
الگو یکی از مولفههای دولت الکترونیک میباشد .
ارتباط بین دولتها (G2G) : این الگو شامل ارتباط
تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد
البته باید گفت که انواع بالا کاملا مستقل از هم
نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک میآیند
نوع مطلب :
آموزش تجارت الکترونیک، آموزش کسب و کار الکترونیکی، موفقیت در تجارت الکترونیک،
برچسب ها :
انواع مدل های تجارت الکترونیک، B2B، B2C، C2B، C2C، B2A، کسب و کار الکترونیکی،
لینک های مرتبط :